Nowy etap odmrażania gospodarki. Jest komunikat rządu
Jak poinformowało PAP Centrum informacyjne Rządu, od 4 maja br. dopuszcza się prowadzenie usług hotelarskich z pewnymi ograniczeniami. Zostało to uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
Na mocy tych przepisów nastąpi wznowienie działalności hoteli i miejsc noclegowych, w tym m. in. pensjonatów, pokoi gościnnych, kwater prywatnych i agroturystycznych. "Należy jednak pamiętać, że usługi te będą mogły być świadczone pod warunkiem zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa. Ponadto, nadal ograniczona zostaje działalność restauracji hotelowych i przestrzeni rekreacyjnych znajdujących się na terenie tych obiektów" – podało CIR.
Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym oraz przedstawicielami zainteresowanych środowisk przygotowało wytyczne dla poszczególnych branż. Ich celem – jak podkreśla resort – jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka zakażenia koronawirusem.
Zgodnie z zaleceniami, w widocznym miejscu przed wejściem do obiektu oferującego miejsca noclegowe i w jego recepcji powinna być umieszczona informacja o maksymalnej liczbie klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w danej części budynku, liczona jako: liczba pokoi razy dwie osoby.
Przy wejściach, w obszarze recepcji, przy windach, punktach gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet muszą znajdować się dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dla gości.
Resor zalecił ograniczenie do minimum czasu przebywania gości przy recepcji. Podkreślono bezwzględny zakaz przebywania w hotelu/obiekcie/pensjonacie osób niezakwaterowanych.
Z użytkowania gości wyłączono pomieszczenia, takie jak np. wspólne sale telewizyjne, pokoje zabaw dla dzieci, baseny, sauny czy dyskoteki.
Ze względów bezpieczeństwa nie można spożywać posiłków w częściach restauracyjnych, natomiast mogą być wydawane do pokoi.
MR zaleca właścicielom obiektów, by po każdym kliencie rutynowo sprzątano pokój i dezynfekowano m.in. oparcia krzeseł, piloty i łazienki. Sprzęt hotelowy udostępniany gościom, np. rower, kajak itp., po każdym użyciu też powinny być dezynfekowany.
Personel sprzątający powinien być wyposażony w jednorazowe maseczki, rękawiczki, a w razie potrzeby – jednorazowe fartuchy z długim rękawem. Jednocześnie sprzątanie pokoi może się odbywać jedynie na życzenie klienta. Zalecono również systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń.
Zgodnie z wytycznymi odległość między pracownikami powinna wynosić minimum 2 m, a do niezbędnego minimum powinny być ograniczone spotkania i narady wewnętrzne.